Facebook

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
קטלוג שיעורים

קטלוג שיעורים

ריכזנו בשבילכם קטלוג שיעורים מובחרים, מוגש באהבה, להזמנות  050-7662857/8 אפרת 

להמשך
והיו לבשר אחד - המסע ממשיך לחלק ב

והיו לבשר אחד - המסע ממשיך לחלק ב

 והיו לבשר אחד - מסע לימודים מרתק - חלק ב'- הרב אריק נווה , ימי ה' , 20:00-21:15

להמשך
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
פרשת ניצבים | לא בשמים היא

פרשת ניצבים | לא בשמים היא

"בפרשה הזאת משה רבינו טורח, כביכול, להגיד לאדם "לא בשמים היא ולא מעבר לים כי קרוב הוא הדבר בפיך ובלבבך...

להמשך
פרשת "כי תבוא" | פתיחת הלב

פרשת "כי תבוא" | פתיחת הלב

השגיאה הגדולה של ימנו היא שאנשים מביטים על העולם החיצוני ומתרשמים ממנו. היום העולם הוא הישגי: אם בניתי, המצאתי, עשיתי...

להמשך
אדמה לעליון  | כיצד נשיב מיומניות אבודות

אדמה לעליון | כיצד נשיב מיומניות אבודות

צריך לדעת שיש מיומנויות בתורה שהלכו לאיבוד בגלות. כדי להקנות את המיומנות צריך רב צמוד רציני ויסודי שלא מוותר על...

להמשך

 

 

 

 



 

בס"ד

 

נקודה למחשבה-'ביכורי אמונה' פרשת כי תבוא /הרב אריק נווה

 

בפרשה הזו אנו מצטווים על מצוות הביכורים, לכאורה, מצווה מוזרה אדם עובד כל כך קשה... ובסדר אנחנו צריכים לבוא לארץ ישראל ויש מצוות שנצטווינו בהם בארץ כמו שנת שמיטה וכו' אבל יש מצווה מוזרה של לתת ביכורים.

 

אדם, כביכול, עובד כל כך קשה על העצים שלו, על הפירות הראשונים שהוא כבר נותן אותם. את הביכורים האלה הוא צריך לתת לקב"ה.

זה, לכאורה מוזר, זה הרי הדבר הכי קרוב לליבו של האדם – הוא חורש וזורע, מתפלל לגשם עד שהגשם יורד, מגדל את העץ לאט לאט ועד שיוצאים כבר הפירות הראשונים זה נפשו נכספת וכמהה לדבר הזה והוא צריך לתת את זה עכשיו לקב"ה אז קודם כל בשביל מה הקב"ה צריך את זה? הרי זה אור אין סוף, מחשבה מלאה, מה הוא צריך עכשיו את הביכורים של האדם?! ודבר נוסף בשביל מה האדם צריך לתת את זה?

 

יש לזה כמה היבטים – לפי הפשט, בראש ובראשונה שאדם לא יגיד כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה, אני השקתי, אני זרעתי, אני חרשתי ולכן יצאו הביכורים שלי אלא לדעת שהכל זה מאת ה' וכל מה שהאדם עושה זה הקב"ה נותן לו, כי ה' נותן לך כוח לעשות חיל זה אחת מעשר זכירות שאדם צריך להגיד בכל יום.

ולכן צריך לתת את הביכורים האלה בחזרה, כביכול, אל הקב"ה זה לא שזה עכשיו הולך לאיזה קורבן שנעלם או משהו כזה, מביאים את זה לכוהנים הכוהנים אוכלים את זה. אבל בכל זאת מה עומד מאחורי העניין הזה?

 

אנחנו אומרים "קַדֶּשׁ-לִי כָל-בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל-רֶחֶם, בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל--בָּאָדָם, וּבַבְּהֵמָה: לִי, הוּא"אז יש עניין של לקדש כל בכור. הבן איש חי אומר"בכור" זה מחשבה.

המחשבה הראשונית שעולה, צריך לקדש אותה לקב"ה, צריך לתת אותה, כביכול, לקב"ה.ולכן עניין אחד הדברים החשובים הוא למרות שאנחנו... מה זה לעבוד את האדמה? זה לעשות עבודות או פעולות בהתפתחות ואנחנו עושים, מנסים, לעשות כל מיני פעולות בהתפתחות הפעולות האלה נקראות זריעה, חרישה, קצירה וכו'.  אחרי כל העבודות האלה של התפתחות שמקבילה כמו לעבודה חקלאית, כביכול, יוצאות המחשבות הראשונות בקדושה ואז האדם יכול להגיד אני עשיתי את זה, אני אדם גדול, אני אדם קדוש ואז אומרים לו קדש לי כל בכור. את המחשבה הזאת וגם את הבכורה של המחשבות לתת אותה, כביכול, לקב"ה, להקריב אותה.

הביטוי של הכהן בשפת הענפים זה סמל לנשמה. הנשמה נקראת כהן. אז כל שאנחנו עושים את הבכור של הדבר עצמו אנחנו צריכים להקדיש אותו לקב"ה כדי לדעת – הכל בא מאת ה'. לא רק שהכל בא מאת ה' צריך גם לקדש את זה.

קדוש זה מובדל ומופרש. להבדיל ולהפריש אותו לקב"ה לדעת זה לא בא לי כתוצאה מעבודה טבעית, כביכול, הקב"ה נותן שתי מציאויות מקבילות – אחת היא שאני עובד והשניה זה התצאות של המעשה עצמו.

 

לנו זה נראה כמו גורם ונמשך – אני עובד ולכן יוצאים פירות. אבל אצל הקב"ה זה שתי מציאויות נפרדות. אדם יכול לעבוד מאוד מאוד קשה ויצאו לו ביכורים גרועים או שלא יצאו לו ביכורים בכלל או שהיבול שלו יתקלקל. אדם יכול לעבוד מעט, יעיל, חכם, בקדושה ובטהרה ויצאו לו הפירות הכי יפים שיכולים להיות. אז זה שתי מציאויות מקבילות העבודה והתוצאה וזה לאו דווקא בגלל שהשקתי וזרעתי וריססתי והצמחתי ופיתחתי אז זה ככה גדל גם כן יפה. זה לא בדיוק עובד ככה.

 

אנחנו גרים היום, ב"ה, בישוב חקלאי ואנחנו רואים את זה שלפעמים אין קורלציה בין המאמץ שאתה עושה, בין ההשקעה לבין היופי של הפירות. לפעמים הם מתקלקלים מכל כך הרבה סיבות. אז עניין הביכורים זה שייך לקב"ה והדבר הוא נכון כמובן לכל דבר שהאדם עושה אותם לכל המעשים שלו, לכל המחשבות שלו, החוכמות שלו, הכסף, הכול, הכול, הכול. הבכורה לה' זה מאוד חשוב, גם בילדים.

הילד הראשון עושים פדיון הבן "קדש לי כל בכור". אז הקדושה היא קדושה של המחשבה. הדבר הראשון שעולה בקדושה ובטהרה כתוצאה מעבודה רוחנית נכונה היא קודש לה'. שה' נותן לך בזה, למעשה, איזשהו סוג של פידבק שאתה עבדת נכון.

וזהו, זה כל עניין הבכורות, זה פידבק שאתה עבדת נכון ולכן זה שתי מציאויות מקבילות.

 

הנקודה למחשבה:

צריך לשים לב בכל דבר שאנחנו עושים שבאמת יש שתי מציאויות מקבילות שזה עצם ההשקעה שלי והעבודה שלי והשכר שאני מקבל.

אני לא מדבר כרגע על שכר של כסף, אני מדבר על השכר הרוחני, על המחשבה, על הרגשות אפילו. צריך לדעת שזה שתי מציאויות מקבילות, ולא מחייב שבגלל שהשקעתי את הדם ואת הנשמה אני דווקא אקבל בכורה טובה, לאו דווקא.

כי יכול להיות שאני עבדתי כל קשה, אבל למען עצמי. כדי שיראו כמה אני גדול וכמה אני חשוב וכמה כבוד צריך לתת לי וכו'.

צריך לעבוד בצורה יעילה, לעבוד למען ה', ממילא כל דבר שאני עושה אותו, אני עושה אותו למען ה'. צריך שלא יהיה בדבר רצון לקבל, אגואיזם, צריך שיהיה בדבר השפעה ונתינה החוצה.ומן הסתם לפי הלב של האדם ככה אנחנו נוכל לראות את התוצאות אז הנקודה למחשבה היא יותר נקודה להתבוננות, לשים לב שזה באמת ככה.

מתי אני פעלתי בהשפעה טהורה, בחסד של אמת ממש ומה היו הפירות והתוצאות,

וכאשר, אפילו השקעתי המון בעניינים של כסף וזה לא צלח בגלל שהיה מעורב שמה רצון גדול מאוד לקבל לעצמי. הרבה מאוד אגואיזם, הרבה מאוד אגוצנטריות. זאת הנקודה למחשבה לשים לב אליה גם בדיעבד וגם מכאן ולהבא.

בע"ה שנשכיל.

 
 
הוקלט בנוה קדשך - בית מדרש לאחדות
www.nave.org.il

 

 

 

 

  • חדשים
  • נצפים
  • מומלצים